


Haulikon huoltaminen
Haulikolle tulisi suorittaa kevyt ”kenttähuolto” joka käyttökerran jälkeen. Piipuista tulisi vetää läpi boresnake tai huopatulppa ja piippuihin tulisi suihkauttaa kevyesti öljyä. Vähintään kerran vuodessa ase tulisi kuitenkin puhdistaa perusteellisesti.
Aloita puhdistus aina varmistamalla, että ase on lataamaton, mikäli aseessa on makasiini, tarkista että makasiini on tyhjä!
Piipun puhdistaminen:
Piiput ja patruunapesät kannattaa öljytä ja antaa öljyn vaikuttaa noin 15-30 minuuttia. Kun öljy on piipuissa hetken muhinut, työnnä piipusta läpi (patruunapesästä kohti piipun suuta) huopatulppa, tai sopiva sillatuppo. Mikäli piippu ei ole kiiltävä, puhdista se käyttäen fosfori-pronssiharjaa ja huopatulppia/sillaa, mikäli piippuun on pinttynyt hylsymuovia tai haulimateriaalia, voit käyttää teräksistä ”spiraaliharjaa” tai hienoa teräsvillaa. Teräsharjaa tai -villaa tulisi käyttää vain, kun ”pehmeämmät” keinot eivät enää auta, mikäli käytit teräsvillaa, poista piippuun jääneet teräsvillahiukkaset huolellisesti. Mikäli aseessa on vaihtosupistajat, kierrä ne irti ja puhdista kierteet sekä supistajasta, että piipun puolelta huolellisesti, mikäli et vaihda supistajia kovin usein, levitä kierteisiin hiukan grafiittirasvaa. Öljyä piiput kevyesti käyttäen öljyharjaa tai hupatulppaa. Haulikon patruunapesä on vain hiukan piippua leveämpi, joten puhdistus onnistuu kohtuullisesti esimerkiksi piipun puhdistukseen tarkoitetulla huopatulpalla. Mikäli ammutuilla hylsyillä on ollut taipumusta jäädä pesään kiinni, kannattaa ostaa pesän puhdistamista varten tarkoitettu pronssiharja, jolla saat patruunapesän kunnolla rassattua.
Puhdista piippu öljystä aina ennen ampumista.
Mikäli ase menee huollon jälkeen pidempiaikaiseen säilytykseen, käsittele metalliosat suojaöljyllä.

Teräsharjaa tulisi käyttää vain, mikäli "pehmeämmät" keinot eivät auta
Taittuvapiippuisen haulikon mekanismin puhdistaminen:
Kaksipiippuista haulikkoa puhdistettaessa ase kannattaa ensin purkaa kolmeen pääosaansa: takatukkiin/lukkorunkoon, piippupariin/piippuun ja etutukkiin. Piiput tulisi puhdistaa ja öljytä kevyesti ulkopuolelta. Mikäli tähtäyskisko kerää helposti ruostetta, voi sen käsitellä asevaseliinilla tai värittömällä autovahalla.
Laita pisara öljyä etutukin lukitusmekanismiin ja lukkorungon ”saranakohtiin”, varo ettei öljyä joudu nallipiikin/piikkien reiästä sisään. Voit varovasti laittaa pisaran öljyä myös varmistimeen ja piippujen lukitussalpaan. Tämän jälkeen liikuttele salpaa/varmistinta edestakaisin, siten että öljy leviää pinnoille tasaisesti.
Taittuvapiippuisen haulikon laukaisu- ja varmistinkoneiston huolto kannattaa jättää ammattilaiselle, ellei asiaan ole perehtynyt. Huoltoa vaaditaan todella harvoin, mikäli asetta muuten huolletaan ja säilytetään asianmukaisesti. Ase tulisi säilyttää vaakatasossa tai piippu alaspäin, jotta piipuista valuva öljy ei pääse nallipiikkien rei`istä sisään.

Pisara öljyä lukitussalvan juureen.
Puoliautomaatti- tai pumppuhaulikon koneiston puhdistaminen:
Puoliautomaattiaseen puhdistaminen tulisi aloittaa purkamalla ase muutamaan isoimpaan osaansa. Valtaosasta haulikoita irtoaa piippu, lukko, etutukki ja laukaisukoneisto suhteellisen helposti. mallikohtaisia eroavaisuuksia tosin on reilusti. Tutustu oman aseesi ohjekirjaan huolellisesti ennen aseen purkamista (hyviä ohjeita löytyy myös youtubesta, ainakin englannin kielellä).
Mikäli kyseessä on inertia- tai pumpputoiminen ase, pääset putsailussa hiukan helpommalla, puhdista laukaisukoneisto käyttäen ohutta aseöljyä ja kangaspalaa. Myös hammastikut ja pumpulipuikot ovat tässä monesti hyödyllisiä. Kun laukaisukoneisto on puhdistettu, pyyhi siitä öljyt pois. Koneistoon sää jäädä ohut öljykalvo, mutta osien ei tule uida öljyssä, vasara kannattaa puhdistuksen ajaksi päästää pois vireestä, jotta pääset puhdistamaan myös sen alle jäävän osan koneistoa.
kaasumäntätoimisen aseen kaasumäntä ja makasiiniputken ulkopuoli ovat usein todella likaisia. ruutikarstaan kannattaa suihkuttaa reilusti aseöljyä, ja antaa sen vaikuttaa 15-30 minuuttia. Tämän jälkeen osia voi alkaa putsaamaan esimerkiksi talouspaperilla (voit käyttää myös kangasriepua, mutta riepu on usein käyttökelvottoman likainen jo muutaman pyyhkäisyn jälkeen). Kun olet pyyhkinyt pois suurimmat karstat, jäljellä on usein putkeen kiinnipalanut osa, joka ei niin vain irtoakaan. Tähän hyviä työkaluja ovat pronssiharja tai tuppo öljyistä teräsvillaa.
Haulikon lukko on yleensä suhteellisen yksinkertainen kampe. Lukkoa ei tarvitse purkaa (ellei ase ole aiheuttanut ongelmia kevyiden nallipiikin iskemien kanssa). Puhdista lukko ulkoisesti ja voitele se ulkopinnoiltaan kevyesti öljyllä. Tarkasta samalla ettei ulosvetäjän kynnen alle ole kertynyt moskaa. Mikäli lukossa on pyörähtävät sulkuolat, laita kullekin olalle pisara aseöljyä. Suihkauta hiukan öljyä myös rekyylijouseen ja makasiinin sisään.
Mikäli ase menee huollon jälkeen pidempiaikaiseen säilytykseen, käsittele metalliosat suojaöljyllä.

Kaasumäntähaulikon makasiiniputken ulkopintä kerää likaa.
Tukin huolto:
Mikäli aseessa on synteettinen tukki, huoltoa ei juuri vaadita. Tukin voi pyyhkiä puhtaaksi esimerkiksi kostealla talouspaperilla.
Puutukki sen sijaan vaatii jonkin verran huolenpitoa. Tukki tulisi öljytä vähintään kerran vuodessa. Puhdista tukki ensin liasta, mudasta tms. esimerkiksi talouspaperia apuna käyttäen. Kun tukki on puhdas levitä siihen tukkiöljyä valmistajan ohjeiden mukaisesti. Öljy imeytyy puuhun, joten toimenpiteen voi suorittaa parikin kertaa. Öljyjä on saatavilla eri väreissä, joten tukkia on mahdollista tummentaa öljyämisen yhteydessä. Öljyn tulisi antaa kuivua vähintään vuorokauden.